Insights

Hoe Digitaal Futureproof is jouw organisatie?

Profile picture for user simon.sileghem@lifeworx.group
Simon Sileghem
15 september - 3 minuten
i.deeds

Het digitale landschap verandert in een razend tempo. Als je organisatie futureproof wil zijn, moet je je digitale aanpak kunnen gebruiken om te innoveren, een concurrentievoordeel te behalen en nieuwe kansen te benutten. Maar hoe goed is jouw bedrijf hierop voorbereid? In dit artikel gaan we dieper in op de stappen die je kunt nemen om je organisatie futureproof te maken.

1) Maak een gedocumenteerde strategie

Als je jouw bedrijf futureproof wilt maken, is het essentieel om te weten waar je naartoe wilt. Een goed gedocumenteerde strategie is hierbij van cruciaal belang. In deze strategie leg je de volgende zaken vast:

  • De prioriteiten voor jouw bedrijf.
  • Een actieplan met concrete tijdslijnen en projectverantwoordelijken, eventueel extern gevalideerd.

Een goed doordachte strategie maakt het ook makkelijker om een draagvlak te stimuleren en budget te krijgen binnen de organisatie voor digitale transformatie.

2) Zorg voor de juiste mensen

Digitale transformatie vereist kennis en ervaring. Het is daarom van belang om ervoor te zorgen dat de juiste mensen de transformatie kunnen implementeren. Dit kun je op verschillende manieren bereiken, zoals via opleidingen en coaching. Maar misschien nog belangrijker is het doen van gerichte aanwervingen of het gebruiken van externe experts.

3) Creëer het juiste digitale landschap

Een overzicht van het totale applicatielandschap binnen de organisatie, inclusief integraties, is van bijzonder waardevol. Het zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is van wat er momenteel beschikbaar is. Bovendien moeten deze systemen en applicaties goed geïntegreerd zijn en de interne bedrijfsprocessen soepel laten verlopen.

Zorg er ook voor dat de gebruikte software en hardware flexibel en schaalbaar zijn om de transformatie te kunnen ondersteunen. Stugge systemen passen zich namelijk moeilijker aan in een snel veranderende omgeving.

4) Maak de bedrijfsprocessen efficiënt

Alle bedrijfsprocessen zouden gedigitaliseerd en gemonitord moeten worden. Dit kun je onder andere bereiken door geavanceerde technologieën te gebruiken om lopende processen te vereenvoudigen. Door de processen te digitaliseren kan je ze ook makkelijker over de verschillende afdelingen en locaties binnen je bedrijf laten lopen.

Een gouden tip om alles efficiënt te laten verlopen: koppel alle bedrijfsprocessen en activiteiten steeds aan een verantwoordelijke en applicaties.

5) Organiseer je data

Digitalisering leidt tot een overvloed aan data. Het is van groot belang om deze data goed te organiseren als je er waardevolle inzichten uit wilt halen.

Zorg ervoor dat je weet welke data er allemaal beschikbaar zijn in de organisatie. Deze verzamel je dan gestructureerd en automatisch, waarna ze getransformeerd en geïntegreerd worden in je bedrijfsprocessen.

Maar data kan je ook vertalen in heldere en bruikbare inzichten voor alle stakeholders in de organisatie. Dat doe je door middel van dashboards, zoals Power BI.

En je kan natuurlijk een stapje verder gaan en gebruik maken van Artificiële Intelligentie en Machine Learning om data-gedreven besluiten te nemen.

Met deze stappen maak je je bedrijf futureproof. Maar het is essentieel om voortdurend te blijven innoveren en aanpassen om het ook te blijven in dit snel veranderende digitale tijdperk.

Is jouw bedrijf futureproof? Doe onze Digiscan en kom het te weten!